علومی که منشاء اهل بیتی نداشته باشد و یا اهل بیت در آن نظر نداده باشند ، علم دارای زباله خواهد بود .
و زمانی استفاده از این علوم خطرناک می شود که زباله ی آن ، زباله ی سمّی
باشد که در این صورت استفاده از آن هم برای فرد و هم برای جامعه مضر می
باشد اگرچه ممکن است فوائد فراوانی هم داشته باشد .اینترنت از آن دسته
تکنولوژی هایی است که اساس راه اندازی آن در تشکّلی نظامی با اهدافی غیر از
تولید علم ، به بهره برداری رسیده است و استفاده ی از آن باید با ملاحظات
فراوانی صورت بگیرد.برای دریافت این معنا باید به سابقه ی اینترنت اشاره ای
داشته باشیم و پس از تامل در این سابقه ، به اصل بحث بپردازیم .
منبع : مداحی
مقدمه و مقالۀ کامل در ادامه مطلب :
مقدمه:
1 – اینترنت ابزاری برای تهاجم به تفکرات اسلامی و به خصوص تفکرات شیعی :
امروز
دشمن از همه روشها استفاده مىکند. من دیروز در جمع جوانها مىگفتم که
امروز صدها سایت اصلى و هزاران سایت فرعى در اینترنت وجود دارد که هدف
عمدهشان این است که تفکّرات اسلامى و بخصوص تفکّرات شیعى را مورد تهاجم
قرار دهند. تهاجم هم تهاجم استدلالى نیست؛ از روشهاى تخریبى و از روشهاى
روانشناسانه و غیره استفاده مىکنند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى-27/11/1379
2 –اینترنت ابزاری برای تهاجم خاموش به مبانی شیعی با تبلیغات فرنگی :
این
تبلیغات فرنگى و این تهاجم فرهنگى چیز جدیدى نیست؛ آنچه که جدید بود - که
ما در این چند سال بر روى آن تکیه کردیم - روشهاى نویى بود که در داخل کشور
شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. در دنیا تهاجم فرهنگى علیه انقلاب، از
تهاجم سیاسى و اقتصادى سریعتر و همهگیرتر و همهجایىتر بود. انواع و
اقسام کارها را کردند؛ چقدر علیه اسلام و انقلاب و مبانى اسلامى و مبانى
شیعى، که فکر مىکردند در پدید آمدن این انقلاب نقش داشته، فیلم ساختند -
که امروز آن را به رایانه و اینترنت هم کشاندهاند - و همه کارهایى را که
مىتوانستند، انجام دادند؛ براى اینکه جلوِ این سخن نو را - یعنى اینکه
باید قدرت سیاسى در کشور در دست انسانهاى پرهیزگار و عادل باشد و شرط این
اقتدار سیاسى، پرهیزگارى و عدالت باشد - بگیرند. این سخن نو چیزى است که هر
صاحب قدرتى را در دنیا تکان مىدهد و هر دستگاهى را که از قدرت، انتفاع
مادّى مىبرد، دچار وحشت مىکند. لذا همه جاى دنیا با این فکر مخالفند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى-27/11/1379
3 – اینترنت از جمله عوامل فساد بر انگیز فرهنگی :
نه
اینکه من عوامل فسادبرانگیز فرهنگى را نمىبینم یا نمىشناسم یا از آنها
خبر ندارم؛ نخیر، بنده از ماهواره و اینترنت و رمانها و فیلمها و آهنگها و
حرفهاى فاسد کاملاً خبر دارم و آنها را دست کم نمىگیرم.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار جوانان و فرهنگیان در مصلّاى رشت -12/2/1380
4 – اینترنت ابزاری برای ترویج فرهنگ غربی:
امروز
شما جوانان هدف توطئهاى بسیار خطرناک هستید. این خطرات هرجایى که اسلام و
ایمان هست و نسل جوان دل به سوى معنویت و حقیقت دارد، وجود دارد. راه
رهایى از آنها هم وجود دارد و این چیزى است که من و شما باید به آن فکر
کنیم. من مثل پدر شما هستم. چه در سنین جوانى و چه در دورانهاى بعد، دهها
سال از عمرم را با جوانان گذراندهام. مىدانم جوانى چقدر مبارک و جوشش
جوانى چقدر با ارزش است. مىدانم که کلید حلّ مشکلات کشور به دست جوانان
است؛ اما به شرطى که جوانان براى کشور ما باقى بمانند و اراده، روحیه و
ایمان جوانان ما - چیزهایى که دشمنان ما آنها را هدف گرفتهاند - محکم و
پابرجا باشد.
یکى از مسؤولان طراز اوّلِ کشور صهیونیستىِ غاصب اسرائیل،
در سال گذشته توصیهاى به امریکاییها کرد. این توصیه کاملاً در مطبوعات
خارجى و اینترنت منعکس شد و امر پنهانى و مخفیانهاى نیست. توصیهى وى به
امریکاییها این بود که بیهوده وقت خود را با عراق و کرهى شمالى و کشورهایى
از این قبیل تلف نکنید. مسألهى اصلى شما ایران است. اگر خاورمیانه را
مىخواهید، وقتتان را مصروف عراق نکنید، سراغ ایران بروید؛ کانون و سرچشمه
آنجاست؛ اما ایران مثل عراق و کرهى شمالى و افغانستان نیست که بتوان با
حملهى نظامى آن را تسخیر کرد. نظام و حکومت اسلامى به مردم متّکى است،
مردم آن را حفظ کردهاند. باید کارى کنید که مردم آن را رها کنند. راهش این
است که مردم را با ترویج فرهنگ و ادبیّات غربى و فرهنگ و تربیت امریکایى،
به واگرایى نسبت به دین و فرهنگ و سنّت و تاریخشان سوق داد. وقتى مردم این
تعلّقات را رها کردند، بعد از گذشت چند سال، بدون اینکه سرمایهاى صرف
کنید، با یک حمله و تحرّک احیاناً نظامى مختصر مىتوانید این مانع بزرگ،
یعنى نظام اسلامى را از سر راه بردارید! پیش از این در سال گذشته نیز، وقتى
روستاها و شهرهاى افغانستان بر اثر موشکهاى امریکایى ویران مىشدند و ملّت
مظلوم افغانستان زیر بمباران امریکاییها دست و پا مىزد، یک استراتژیست
نظامى امریکا گفت: اگر به جاى این موشکها، براى جوانان افغان لباس زیرِ
زنانه و وسایل شهوترانى و پوششهاى سبک غربى و امریکایى بفرستید، بدون صرف
این هزینهها مىتوانید افغانستان را تصرّف کنید و خرج تسلیحات در کیسهتان
باقى مىماند! به جاى بمب و موشک و راکت، سىدىهاى پُرنوگرافى و منظرهها
و ادبیّات مهیج شهوت را میان آنها ترویج کنید، آن وقت کار بر شما آسان
مىشود.
این یک سیاست اساسى است. این امر را دست کم نگیرید. بیست میلیون
دلار براى مبارزه با ایران هزینه تعیین کردند. مگر مىتوان با صرف بیست
میلیون دلار با ایران مبارزه و بر آن غلبه کرد!؟ آنها میلیاردها دلار خرج
مىکنند و برایشان هم مىارزد. ایران با منابع غنى، بازار مصرف، موقعیّت
استراتژیک و نیروى انسانى سرشار، گنجینهاى است که فنآورى، صنعت و
کارخانجات غربى براى زنده ماندن، به آن احتیاج دارند. مغز جوان ایرانى، نفت
و بازار فروش ملت ایران براى آنها حیاتى است و هدف آنها نیز همین موارد
است.
سیاست امروز، سیاست اندلسى کردن ایران است! موضوعى که من با شما در
میان مىگذارم شکل موعظه ندارد؛ بلکه موضوعى اساسى است که با بهترین عناصر
یک ملت - که شما جوانان باشید - در میان گذاشته مىشود. فقط شما مخاطب من
نیستید؛ این سخن را جوانان سراسر کشور هم خواهند شنید. نسل جوان کشور که
بیش از نیمى از ملت و جمعیت کشور است، باید بداند در مقابل آرزوهاى بزرگ،
آرمانهاى بلند و هدفهاى مقدّس و قابل قبول و موجّه او چه موانعى وجود دارد.
روزگارى مسلمانان در جنوب اروپا و در اسپانیا تا جنوب فرانسه، کشورى
اسلامى بهوجود آوردند. این کشور مهد تمدّن شد و علم در اروپا از همان
تمدّن اندلسىِ قرون اوّلیهى اسلام شکوفا گردید. شکوفایى علم در آن سرزمین،
داستانهایى دارد و خودِ غربیها نیز به آن معترفند. البته اکنون سعى
مىکنند این ورق را از تاریخ علم حذف و نام مسلمانان را بهکلّى پاک کنند؛
اما خودِ آنها، این تاریخ را ثبت کردهاند و البته در تواریخ ما هم ثبت شده
است.
اروپاییها وقتى خواستند اندلس را از مسلمانان پس بگیرند، اقدامى
بلند مدّت کردند. آن روز صهیونیستها نبودند؛ اما دشمنان اسلام و مراکز
سیاسى، علیه اسلام فعّال بودند. آنها به فاسد کردن جوانان پرداختند و در
این راستا انگیزههاى مختلف مسیحى، مذهبى یا سیاسى داشتند. یکى از کارها
این بود که تاکستانهایى را وقف کردند تا شراب آنها را بهطور مجّانى در
اختیار جوانان قرار دهند! جوانان را به سمت زنان و دختران خود سوق دادند تا
آنها را به شهوات آلوده کنند! گذشت زمان راههاى اصلى براى فاسد یا آباد
کردن یک ملت را عوض نمىکند. امروز هم آنها همین کار را مىکنند. البته
دشمن هدفهاى اقتصادى، فرهنگى و سیاسى هم دارد. هدفهاى اقتصادىاش معلوم
است؛ براى آنها تسلّط اقتصادى بر منطقهى خاورمیانه حیاتى است. امروز در
حال راهاندازىِ یک جنگ بزرگ در همسایگى ما و در کشور عراق هستند. همهى
دنیا مىدانند که هدف آنها در درجهى اوّل هدف اقتصادى است. تسلّط بر اُپک،
نفت عراق و سلطهى نهایى بر نفت خاورمیانه از جملهى این اهداف است.
اقتصاد، خداى امروز دنیاى مادّى است؛ خداى واجبالاطاعهاى که همه باید در
مقابل او زانو بزنند و هر کارى براى بهدست آوردن ثروت بکنند. این اقدامات
براى بهبود اقتصاد بشر صورت نمىگیرد؛ بلکه در جهت پُر کردن جیب کمپانیهاى
نفتى و تسلیحاتى و امثال آنها که مظهر فرعونیّت و قارونیّت هستند، صورت
مىپذیرد.
آنها اهداف فرهنگى هم دارند. به فرهنگ اسلامى کینه مىورزند و
با آن عناد دارند. فرهنگ اسلامى آراءِ روشنفکران اروپا را به چالش کشیده و
لیبرال دمکراسى را که پرچم برافراشتهى غرب است، مورد تردید قرار داده
است. فرهنگ اسلامى روح استقلالطلبى و رشادت را در جامعهى بزرگ و یک
میلیارد و چند صدمیلیونىِ مسلمانان، ترویج مىکند و این امر در حسّاسترین
منطقهى دنیا از لحاظ استراتژیک و منابع نفتى و زیر زمینى، شدّت بیشترى
دارد. فرهنگ اسلامى، این جامعهى بزرگ را به فکر حیات مجدّد خود انداخته
است؛ بنابراین به آن کینه مىورزند و قصد کوبیدن آن را دارند.
البته
آنها در بلندگوها از بحث آزاد و گفتگو و دمکراسى سخن مىگویند؛ اما این
شعارى دروغین است. آنها اهل گفتگو، دمکراسى و بحث آزاد نیستند. در داخل
ایران، پلورالیسم، شکّاکیت، شک در مسلّمات و اوّلیات اعتقادى و تسامح و
تساهل را ترویج مىکنند؛ مىگویند از عقایدتان بگذرید و نسبت به آنها تساهل
و تسامح داشته باشید. اما این مربوط به داخل جامعهى ایران و جوامع اسلامى
است. وقتى بحث به جایى مىرسد که خودشان آن را ارزشهاى امریکایى و غربى
خطاب مىکنند، دیگر جاى گفتگو نیست. مشابهسازى، یکسانسازى و جهانىسازى،
اعتقادات مسلّمى است که دنیا باید در مقابل آنها کوچکترین اعتراضى نکند! در
اینجا دیگر چهرهى دیکتاتورى به خود مىگیرند. پرچم دمکراسى و آزادیخواهى
یک دروغ آشکار است. کدام امریکا مىخواهد به مردم دنیا آزادى هدیه دهد؟!
امریکایى که براى حفظ منابع خود، ملتها را با فجیعترین وضع به بدبختى سوق
مىدهد؟! امریکایى که فجایعش در ویتنام و افغانستان فراموش نشده و نخواهد
شد - این فجایع هنوز هم ادامه دارد - و امروز هم مردم عراق را تهدید
مىکند؟! در اینجا با پرچم دمکراسى پیش مىآید؛ اما نوبت به مردم فلسطین
که مىرسد، از دمکراسى خبرى نیست! آیا مردم فلسطین انسان نیستند؟!
امروز
دنیا با سلطهى استکبار جهانى وضع رقّتبارى پیدا کرده است. فرهنگ اسلامى
آنها را به چالش مىکشد. این نیّت و همّت و توکّل اسلامى است که یک ملت را
قادر مىسازد تا در مقابل ظلم و استبداد و دیکتاتورى جهانى بایستد و قرص و
محکم حرف خود را بزند و ملتها بشنوند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار جوانان سیستان و بلوچستان - 6/12/1381
5 – اینترنت ابزاری برای نشر افکار باطل و شبهات:
شما
امروز با این چالش مواجهاید و مسألهى شما مهمتر و دشوارتر است از
مسألهى علامهى حلى یا مسألهى علامهى مجلسى یا مسائل علماى بزرگى که در
طول تاریخ بودهاند؛ با آنها قابل مقایسه نیست. امروز نشر افکار باطل نه
فقط به وسیلهى ابزارهاى ارتباط جمعىِ فراوان - مثل رادیو، تلویزیون،
اینترنت و انواع و اقسام روشهاى الکترونیکى - انجام مىگیرد، بلکه از
شیوههاى هنرى هم استفاده مىشود. امروز در دنیا پول خرج مىکنند و فیلمهاى
گرانقیمت مىسازند، براى اینکه غیرمستقیم فکرى را وارد ذهنها کنند یا
فکرى را از ذهنها بیرون بیاورند. یکى از مهمترین نقاط آماج این کارها،
افکار دینى و بخصوص افکار اسلامى است. البته بعد از برپا شدن جمهورى
اسلامى، بخصوص افکار شیعه هم آماج همین چیزها قرار گرفته است. شما شاید
شنیده باشید که در سرزمین فلسطین به وسیلهى صهیونیستها یا در امریکا
کنفرانسهاى شیعهشناسى تشکیل مىشود و کسانى روى آراء و لایههاى فکرى و
شکل اجتماعى شیعیان تحقیق مىکنند؛ این براى این است که بتوانند با شیعه
مبارزه کنند. باید شیعه را بشناسند تا بتوانند با او مبارزه کنند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اسلامى در دیدار علما و روحانیون استان همدان - 15/4/1383
6 – اینترنت ابزاری در خدمت برقراری سلطه ی جهانی توسط قدرت ها:
البته
این سیطره ، یک الزامات سیاسى دارد که همان نظم نوین جهانى است؛ یک
الزامات علمى و ادارى دارد که بتدریج خود را به آن نزدیک مىکنند. مسألهى
جهانىسازى که امروز در تجارت، پول، فرهنگ و شبکههاى فرهنگى - مثل اینترنت
و مانند آن - مطرح است، همه دانسته و نادانسته در خدمت این مجموعهى
طبقاتى است. البته تحلیل جامعهشناختىِ اینها خیلى دقیق، ریز و مفصل است.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار رئیس و مدیران سازمان صدا و سیما - 11/9/1383
7 – اینترنت ابزاری برای کاشت بذر فرهنگی در جوامع :
مسألهى
بُعد فرهنگى هم - که اشاره کردند و خیلى هم مورد توجه بنده است - بسیار
مهم است. ما فرهنگ را بستر اصلى زندگى انسان مىدانیم؛ نه فقط بستر اصلى
درس خواندن و علم آموختن. فرهنگ هر کشور، بستر اصلى حرکت عمومى آن کشور
است. حرکت سیاسى و علمىاش هم در بستر فرهنگى است. فرهنگ، یعنى خلقیات و
ذاتیات یک جامعه و بومىِ یک ملت؛ تفکراتش، ایمانش، آرمانهایش؛ اینها تشکیل
دهندهى مبانى فرهنگ یک کشور است؛ اینهاست که یک ملت را یا شجاع و غیور و
جسور و مستقل مىکند، یا سرافکنده و ذلیل و فرودست و خاکنشین و فقیر
مىکند. فرهنگ، عنصر خیلى مهمى است. ما نمىتوانیم از فرهنگ و رشد فرهنگى و
پرورش فرهنگى صرفنظر کنیم. فرهنگ هم مثل علم است؛ فرهنگ هم گیاه خودرو
نیست. همهى آنچه شما از نشانهها و مظاهر فرهنگى در جامعهى خودتان و در
هر نقطهیى از دنیا مىبینید، بدون تردید این بذر را دستى افشانده است.
البته انسان بعضى از دستها را مىبیند، اما بعضى از دستها را نمىبیند؛ از
داخل خانه، تا درون مدرسه، تا فضاى خیابان، تا رادیو و تلویزیون، تا
ماهواره، تا تبلیغات جهانى، تا اینترنت، و از این قبیل چیزها. فرهنگ، هدایت
و پرورش دادن مىخواهد. بنابراین در دانشگاهها کارفرهنگى بسیار مهم است.
در جایی دیگر از فرمایشات مقام معظم رهبری در همین سخنرانی آمده است :
با
آفتهاى اخلاقى و فرهنگى دارند کار مىکنند. حرفهایى که ما گاهى اوقات
مىگوییم، حمل بر تخمین و حدس مىشود؛ اما بعد خوشبختانه خداى متعال براى
حفظ آبروى ما شواهد علمى و عینىاش را هم مىفرستد؛ اگرچه از اولى هم که ما
مىگوییم، صرفاً حدس نیست؛ مبتنى بر گزارش و کار تحلیلى است.
بنده
بارها گفته بودم که دشمنان ملت ایران بیش از آنچه به توپ و تفنگ و این
چیزها احتیاج داشته باشند، به اشاعهى بنیانهاى فرهنگىِ فاسدساز نیاز
دارند. در خبرها خواندم که یکى از مسؤولان یک مرکز مهم سیاسى در امریکا
گفته به جاى انداختن بمب، دامنهاى کوتاه برایشان بفرستید! راست مىگوید؛
اگر براى کشورى شهوات جنسى و آمیزش بىرویهى زن و مرد و دختر و پسر را
ترویج کردند و جوان را به راههایى کشاندند که غریزهى او هم بهطور طبیعى
متمایل به آن است، دیگر احتیاج به استفادهى از توپ و تفنگ علیه یک ملت
نیست. فساد، یک ملت را به خودى خود ضایع و باطل مىکند و آیندهى او را
تباه مىسازد. امروز خود امریکایىها از آیندهى خودشان دارند مىترسند؛ من
این را در بعضى از مقالاتِ روشنبینانشان مىبینم؛ مربوط به الان هم نیست؛
شاید ده پانزده سال است که این پدیده در امریکا پیدا شده. کسانى از
صاحبنظرهاى اینها نسل امروز امریکا و رشد فساد در آن را مىبینند؛ رواج
همجنسبازى، نابودى خانواده، کثرت کودکان خیابانخواب و رشد جنایت کودکان و
نوجوانان را مشاهده مىکنند؛ مىدانند که این وضعیت حتّى کشورى با تمدن
امریکایى را، با این همه پیشرفت علمى و فناورى، در آیندهیى نه چندان دور
به زمین خواهد زد؛ لذا دارند هشدار مىدهند. از مدتها پیش توصیهى آنها این
بوده است - و حتّى به هالیوود و جاهاى دیگر هم فشار مىآورند - که در
تلویزیونها بهجاى نمایش فیلمهاى شهوتناک و خشونتبار، فیلمهاى خانوادگى
را نمایش بدهند، که رمانهایش هم منتشر شده است. حتّى اسم نویسندهها را
هم ذکر کردهاند. البته حرکت و مسیر آنها در جهت فساد به نقطهیى رسیده که
قابل پیشگیرى نیست و نمىتوانند جلوى این فساد را بگیرند. ممکن است مختصرى
به تأخیر بیندازند، اما نمىتوانند جلویش را نمىتوانند بگیرند. لیکن ما
مىتوانیم؛ ما هنوز با آن سراشیبىهاى خطرناک خیلى فاصله داریم.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار وزیر علوم و رؤساى دانشگاهها - 17/10/1383
8 – اینترنت ابزاری در خدمت استکبار برای هدف قرار دادن افکار روشن:
هر
دورهاى اقتضائى دارد. یک روز ما براى این که از هویت قرآنى اسلام دفاع
کنیم، کتابها مینوشتیم، استدلالها میکردیم، حرفها میزدیم، یک عده مستمع و
مرید و علاقهمند هم وجود داشتند، اینها را از ما میشنفتند، کار ما انجام
گرفته بود. طاغوتى هم بر سر کار بود، اجازهى بیشتر از این تحرک را نمیداد.
بعضىمان که زرنگتر بودند، تلاشهاى گستردهترى میکردند؛ بعضى هم به همان
حداقل اکتفا میکردند. اما امروز چه؟ امروز دو خصوصیت وجود دارد که بار من و
شما را سنگین میکند. یک خصوصیت پیشرفت شیوههاى انتقال فکر است. شما
ببینید تلویزیون، رادیو، وسائل الکترونیکى، اینترنت و دیگر وسائل
ارتباطاتى، امروز در دنیا در خدمت چه اهدافى قرار دارد. امروز استکبار به
این اکتفا نمیکند که شمشیر نشان بدهد؛ شمشیر هم نشان میدهد، اما در کنار او
به دهها شیوهى دیگر متوسل میشود براى این که آن فکر غلط، آن راه خطا، آن
روش ستمگرانه و طغیانگر را بر ملتها تحمیل کند. امروز طبق اطلاعات قطعى
ثابت شده است که مؤسسهى عظیم هالیوود و شرکتهاى بزرگ سینمائى با سیاستهاى
استکبارى آمریکا همراهى و همکارى مستمر و باب میل دارند. این مؤسسهى بزرگ
فیلمسازى و سینمائى که دهها کمپانى بزرگ فیلمساز از هنرمند و از
کارگردان و از بازیگر و از نمایشنامهنویس و فیلمنامهنویس و سرمایهگذار
در آن گرد هم جمع شدند، در خدمت هدفى دارند حرکت میکنند. آن هدف عبارت است
از اهداف سیاست استکبارىاى که دولت آمریکا را هم همان سیاستها دارد
میچرخاند. اینها چیز کوچکى نیست. امروز شما براى اینکه اسلام را، دین را،
حقیقت را، صراط مستقیم را، هم به مردم نشان بدهید، هم مردم را در این صراط
به راه بیندازید، با مشکلات بزرگى رو به رو هستید. باید با زمان، خودمان را
تطبیق دهیم. شبههها از قبیل شبهههاى صد سال و دویست سال قبل نیست.
شبهههائى که در ذهن جوان شما، دانشجوى شما، حتّى دانشآموز شما القاء
میکنند، شبهههائى از جنس روز است. در مقابل این کى میخواهد بایستد؟ غیر
از علماى دین، غیر از مرزداران عقیده چه کسى باید در مقابل این تیرهاى
مسموم و زهرآگین بایستد و قرار بگیرد؟ این، مطلب دوم.
بیانات در دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان - 23/2/1388
9 – اینترنت ابزاری برای براندازی انقلاب اسلامی ایران:
حالا
اگر آن کسى که در مقابل مردم مىایستد، به اینها دل بست، این آن خطاى دوم
است که اتفاق مىافتد. دل بستن به دشمن؟! وقتى مىبینیم که این دشمن وارد
میدان شده است، بایستى بفهمیم، بشناسیم؛ اگر خطائى، اشتباهى کرده باشیم،
باید اشتباه را برطرف کنیم. از روز اول، آمریکائىها علیه جمهورى اسلامى
توطئه کردند. خوب، این توطئهها زائد است که بگوئیم بىاثر بود؛ واضح است
که بىاثر بود؛ اگر این توطئهها بىاثر نبود که حالا باید اثرى، نشانى از
جمهورى اسلامى باقى نباشد؛ مىبینید که جمهورى اسلامى امروز دهها برابر
قوىتر از روز اول است؛ پس این توطئهها بىاثر بود. امروز هم هى نقشهاى
جدیدى میزنند، باز هم توطئه میکنند؛ عبرت هم نمیگیرند. من تعجب میکنم! به
گذشته فکر نمیکنند که خوب، این همه توطئه کردیم، این همه علیه جمهورى
اسلامى پول خرج کردیم، این همه اینجا آنجا این را دیدیم، آن را دیدیم، در
داخل مزدور پرورش دادیم، در بیرون این و آن را علیه جمهورى اسلامى بسیج
کردیم؛ اثرى نکرد. باز دوباره مىنشینند چهل و پنج میلیون دلار بودجه تصویب
میکنند، براى اینکه جمهورى اسلامى را شکست بدهند! بودجه تصویب میکنند که
از طریق اینترنت، انقلاب ایران را از بین ببرند؛ جمهورى اسلامى را سرنگون
کنند! ببینید چقدر این دشمن، دشمن درماندهاى است. خوب، شما چند ده »چهل و
پنج میلیون دلار« را تا حالا مصرف کردهاید؟ چقدر شما براى شکست دادن
جمهورى اسلامى کار دیپلماسى کردید، تحریم اقتصادى کردید، انواع و اقسام
توطئهها را کردید، جاسوس فرستادید، جاسوس تربیت کردید؛ چه فایدهاى کردید
که حالا باز میخواهید از این طریق وارد شوید و ملت ایران را به خیال خودتان
از انقلاب جدا کنید؟ این را دشمن نمیفهمد. این، همان سنت الهى است؛ این،
همان زدن به چشم و گوش دشمن غافل از خداى متعال است که حقائق را نفهمد؛
غافل کردن دشمن است. »فسینفقونها ثمّ تکون علیهم حسرة«؛(2) پول را خرج
میکنند، بعد هم برایشان حسرت میشود؛ چون بىفایده است. من نمیدانم چقدر
نشستند طراحى کردند، کار کردند تا بتوانند در تهران به یک بهانهاى آشوب
راه بیندازند؛ خدا میداند که از چه مدت قبل اینها نشستند طراحى کردند؛ خوب،
چه شد؟ غیر از این شد که مردم از آنچه که بودند، بیدارتر شدند؟ اگر کسى
خیال میکرد که لازم نیست دیگر بیاید توى میدان، از نظام جمهورى اسلامى دفاع
کند، با این حوادث، همه احساس کردند که باید همیشه براى دفاع از جمهورى
اسلامى حاضر باشند.
دیدار مردم مازندران در سالگرد حماسه 6 بهمن - 6/11/1388
10 – اینترنت ابزاری برای تسریع تبادل اطلاعات ، آراء و تبادل اندیشه ها:
الف :
امروز
وظایف حوزههاى علمیه با گذشته تفاوتهاى زیادى کرده است. حوزهى علمیه
فقط براى اقامهى جماعت نیست. منبر رفتن به صورت سنتى هم اگر محتواى عالى و
پُر مغزى نداشته باشد، کافى نیست. امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا
چقدر متنوع شده؛ این طرفِ دنیا یک نفر جوان پاى یک دستگاه کوچک مىنشیند و
افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهاى فکرى و پیشنهادهاى عملى را از سوى هر
کسى - بلکه هر ناکسى - از آن طرفِ دنیا دریافت مىکند. امروز اینترنت و
ماهواره و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جاى
دنیا مىرسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصهى کارزار تفکرات گوناگون
است. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکرى قرار داریم. این
کارزار فکرى بههیچوجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان
بشویم و آنچه را که نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامى و انبارهاى معارف
الهى و اسلامى - بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله
این است که ما باید این کار را بکنیم.
امروز حوزههاى علمیه وظیفهى
هدایت قشرهاى گوناگون را در سطوح مختلف بر عهده دارند. البته من اعتقاد
دارم که تبلیغ سنتى ما - که مسجد و منبر و سخنرانىِ روبهروست - بدیل
ندارد؛ این را باید حفظ کنیم. اینکه شما بنشینید بایک نفر روبهرو صحبت
کنید؛ نگاه شما به او بیفتد، نگاه او به شما بیفتد و نفس گرم شما به او
برسد، این چیز خیلى خوبى است؛ این را باید حفظ کنیم؛ لیکن این کافى نیست.
امروز وسایل تبلیغ نوشتارى و گفتارى بهقدرى متنوع و زیاد است که اگر
روحانیت دین از این قافله عقب بماند، قطعاً یک خسارت بزرگ تاریخى براى او
پیش خواهد آمد.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار علما و روحانیون کرمان – 12/02/1384
ب :
حقایق
بشرى و اصالتهاى بشرى با گذشت زمان تغییر پیدا نمىکنند. انسانها از اول
تاریخ تا امروز و از امروز تا پایان دنیا، همیشه عدالت را دوست داشتهاند و
به عدالت نیازمند بودهاند؛ این تغییر پیدا نمىکند. انسانها از اول تاریخ
تا امروز و از امروز تا آخر دنیا به مسؤولانى که نسبت به آنها وفادار
باشند، در خدمت آنها باشند و براى آنها صادقانه عمل کنند، احتیاج دارند؛
اینها که تغییرپذیر نیست. درس امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه ناظر به این
چیزهاست. این اصالتها و این ثوابتِ حیات بشرى در طول تاریخ را امیرالمؤمنین
بیان مىکند؛ ما آنها را مىخواهیم؛ والّا ما که نمىگوییم اگر خواستیم از
این شهر به آن شهر برویم، مثل زمان امیرالمؤمنین برویم؛ نه، حالا با
هواپیما بروید، ممکن است ده سال دیگر با یک وسیلهى بسیار تندروتر از
هواپیما حرکت کنید. آن روز، نامه مىفرستادند، که دو ماه در راه بود؛ امروز
شما با اینترنت لحظه به لحظه با آن طرف دنیا حرف مىزنید. اینها متغیرات
است
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در خطبههاى نماز جمعهى تهران – 28/05/1384
اما در طول فرمایشات معظم له گاهی به برخی فوائد این فن آوری نیز اشاره شده است
11 – اینترنت ابزاری برای تبلیغ اما نه به قداست منبر :
بعد
از این، نوبت به چگونه عمل کردنِ ما مىرسد. ما در فلان شهر یا روستا براى
تبلیغ وارد مىشویم؛ رفتار، نشست و برخاست، معاشرت، نگاه و عبادت ما،
دلبستگى یا دلبسته نبودن ما به تنعمات دنیوى و خورد و خواب ما، رساترین
تبلیغ یا ضدتبلیغ است؛ درست باشد، تبلیغ است؛ غلط باشد، ضدتبلیغ است. ما در
محیط اجتماعى و محیط زندگى چطور مىتوانیم دل مردم را به منشأ گفتار
خودمان مطمئن کنیم و اعتماد آنها را برانگیزیم؛ در حالى که از مذمتِ شهوات
دنیوى حرف مىزنیم و در عمل خداى نکرده خودمان طور دیگرى عمل مىکنیم! از
مذمت دل سپردن به پول و حرکت کردن و مجاهدت کردن در راه زیادهخواهىهاى
دنیوى حرف بزنیم؛ اما عمل ما طور دیگرى باشد! چطور چنین چیزى ممکن است اثر
بکند؟! یا اثر اصلاً نمىکند، یا اثرِ زودگذر مىکند، یا اثرى مىکند که
بعد با کشف واقعیتِ کار ما، درست به ضداثر تبدیل مىشود. بنابراین، عمل
بسیار مهم است.عنصر سوم، هنرمندى در نحوهى بیان است. من به منبر خیلى
عقیده دارم. امروز اینترنت، ماهواره، تلویزیون و ابزارهاى گوناگون ارتباطىِ
فراوان هست، اما هیچکدام از اینها منبر نیست؛ منبر یعنى روبهرو و
نفسبهنفس حرف زدن؛ این یک تأثیر مشخص و ممتازى دارد که در هیچکدام از
شیوههاى دیگر، این تأثیر وجود ندارد. این را باید نگه داشت؛ چیز باارزشى
است؛ منتها بایستى آن را هنرمندانه ادا کرد تا بتواند اثر ببخشد.
یک
نکته در همین زمینهى تبلیغ عرض بکنم: در دعاى صحیفهى سجادیه یک جا حضرت
سجاد (علیهالسّلام) از طرف خودش به خداوند متعال عرض مىکند که: «تفعل ذلک
یا الهى بمن خوفه اکثر من رجائه لا ان یکون خوفه قنوطاً»؛ من خوفم از
رجایم بیشتر است، نه اینکه مأیوس باشم. این، یک اعلان رسمى و دستورالعمل
است. خوف را همراه رجاء حتماً به دلها بدمید؛ و خوف را بیشتر. اینکه ما
آیات رحمت الهى را بخوانیم - که بعضى از این آیات و مبشرات، مخصوص یک
دستهى خاصى از مؤمنین است و به ما ربطى ندارد - و یک عدهاى را غافل کنیم و
نتیجهاش این بشود که خیال کنند - با یک توهّم معنویت - غرق در معنویتند و
از واجبات و ضروریات دین در عمل غافل بمانند، درست نیست. در قرآن، بشارت
مخصوص مؤمنین است؛ اما انذار براى همه است؛ مؤمن و کافر مورد انذارند.
پیغمبر خدا گریه مىکند، شخصى عرض مىکند: یا رسولاللَّه! خداوند فرمود:
«لیغفر لک اللَّه ما تقدّم من ذنبک و ما تأخر». این گریه براى چیست؟ عرض
مىکند: «أولا اکون عبدا شاکرا»؛ یعنى اگر شکر آن مغفرت را نکنم، پایهى آن
مغفرت سُست خواهد شد. در همه حال، انذار باید بر دل ما و مستمعان ما حاکم
باشد. راه، راهِ دشوارى است؛ بشر بایست خود را براى پیمودن این راه و رسیدن
به آن سرمنزل آماده کند.
کار تبلیغ، کارِ بسیار بزرگ، حساس و مؤثرى
است. امروز برکات تبلیغهاى گذشته را مشاهده مىکنیم و فردا برکات تبلیغ
امروزِ شما را انشاءاللَّه جامعه مشاهده خواهد کرد. تأثیرات تبلیغ، دفعى و
آنى نیست؛ طولانىمدت است. مبلّغ دین اگر ظواهرى را مشاهده مىکند که به
گمان او ظواهر غیر دینى است، مأیوس نشود. این توهّماتى که بعضى شایع
مىکنند که جوانها از دین برگشتهاند، همه را جنگ روانى بدانید، که واقع
قضیه هم همین است. اینطور نیست؛ جوانهاى ما دل را به طرفِ دین دارند و
تشنهى حقایق دینند و دلهاشان تشنه است. هر جوانِ سالمالفطره و
سالمالطبیعهاى اینطور است؛ مخصوص اینجا هم نیست. اینجا بحمداللَّه
زمینه هم آماده است؛ تشنهاند و مشتاق؛ باید کامِ جان آنها را سیراب و با
حقایق دینى شیرین کرد؛ این نتیجهاش را خواهد بخشید و فرداى جامعهى ما از
این موهبتها بهرهمند خواهد شد.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانهى ماه محرم -5/11/1384
12 – تکنولوژی ای که روحانیت باید از آن استفاده کند :
حالا
انقلاب اسلامى پیروز شده است، گفتمان روحانى شیعى، یعنى اعتقاد به حاکمیت
الهى و حاکمیت شریعت الهى، پیروز شده و در جامعه تطبیق پیدا کرده است و
روحانیت هم با همان نقش مستقل خودش در صحنه است؛ اما نه هیچ مرجعى را
دستگاه سیاسى تعیین مىکند، نه هیچ روحانىاى را، ولى امام جمعه مستثناست؛
چون امامت جمعه از شئون حکومت است و حاکم وقت باید امام جمعه را معین کند.
در عین حال، امام جمعه یک روحانى است؛ یک غیرروحانى و کسى که صلاحیت روحانى
بودن را ندارد، نمىتوان به امامت جمعه منصوب کرد. باز شأن روحانى در
درجهى اول است و شأنِ جنبهى سیاسىِ امامت جمعه در درجهى بعد. این،
خصوصیت ماست. حالا ما در دوران انقلاب اسلامى قرار گرفتهایم؛ شما جوانهایش
هستید و ما پیرمردهایش؛ کسانى هم بعد از شما خواهند آمد و این سلسله ادامه
پیدا خواهد کرد.
وظیفهى ما چیست؟ اولین وظیفهى ما این است که این نقش
روحانیت اصیل را جدى بگیریم. من بارها گفتهام که با همهى این وسایل
ارتباط جمعىاى که وجود دارد - البته روحانیت باید از همهى این وسایل
ارتباط جمعى استفاده کند؛ از اینترنت و تکنولوژیهاى جدید ارتباطاتى باید
همهى روحانیت براى دین استفاده کند؛ همچنانى که از رادیو و تلویزیون و
بقیهى چیزها استفاده مىکند - در عین حال، مسجد، جلسهى مذهبى، نشستن
روبهروى مردم، دهان به دهان و نفس به نفس با مردم حرف زدن، یک نقش بىبدیل
دارد و هیچ چیزى جاى این را نمىگیرد و این هم مال شماست. گروههاى سیاسى
خودشان را مىکُشند که بتوانند یک چنین نقشى را به دست آورند؛ اما نمىشود.
شما که معمم و روحانى هستید، یا آن خانم طلبه یا مبلغ، وقتى در مقابل
مخاطبان خودش قرار مىگیرد و مىدانند روحانى است، دلبستگى و دلدادگى و
اعتماد به او، از نوع دیگرى است و ربطى به اعتماد به بقیهى گویندگان و
سخنوران ندارد. ما باید این نقش را قدر بدانیم؛
قدر مساجد را بدانیم؛
قدر جلسات مذهبى را بدانیم. و مسجد مورد بىاعتنایى قرار نگیرد. من با
روحانیونى که در یک ادارهاى مشغول کار مىشوند، در حالى که پیشنماز فلان
مسجد هم هستند، مخالفم؛ چون یک روز در هفته، دو روز در هفته، سه روز در
هفته براى اقامهى نماز جماعت به مسجد نمىروند. مىگوییم چرا؟ مىگوید
گرفتار شدم؛ سرم شلوغ بود. یا مىرود نماز، ولى دیر مىرود؛ مردم در صف
جماعت منتظر نشستهاند؛ حالا آقا بعد از مدتى دوان دوان مىآید؛ گاهى یک
کیف سامسونت هم دستش است! من با این روش موافق نیستم. پیشنماز مسجد، باید
مسجد را خانهى خود، جایگاه خود و ادارهى خود بداند؛ وقتى وارد مسجد شد،
«کالسّمک فى الماء» باید باشد؛ احساس کند که اینجا جاى اوست و عجلهاى براى
بیرون رفتن از مسجد نداشته باشد؛ این درست است. جلسات مذهبى هم همین طور
است. البته در درجهى اول مسجد، بعد هم در درجهى بعد، جلسات مذهبى و
عُرفیات فراوانى که ما در این زمینه بحمداللَّه داریم. این اولین وظیفهى
ماست و این را باید قدر بدانیم.
بیانات در جمع روحانیون استان سمنان - 17/8/1385
13 – اینترنت ابزاری در خدمت ناتوی فرهنگی :
ما
در تحولات بنیانى اساسىِ جامعه، ممکن است گاهى اینطورى عمل کنیم؛ به جاى
اینکه بنیانها را حفظ کنیم و بر آنچه که نیاز داریم، پا فشارى کنیم و آنچه
را که نداریم، براى خودمان فراهم کنیم، هویت مستقلِ ملىِ خودمان را فراموش
می کنیم! که متأسفانه این مسئله در کشور ما و خیلى از کشورهاى اسلامى
داستان و سرگذشت بسیار غمبارى دارد، که حالا بعد ممکن است اشارهاى بکنم.
از
این خطرناکتر، این است که سررشتهى همین تحولات منفى در سطح بینالمللى،
در دست کسانى باشد که آنها به وسیلهى این تحولات مىخواهند اهداف خودشان
را - که یا زر است یا زور - تأمین کنند و براى آنها چیزى به نام هویت ملتها
اصلاً ارزش ندارد؛ که متأسفانه این در صد سال، صد و پنجاه سال اخیر، در
دنیا اتفاق افتاده است؛ یعنى تحولات کشورهاى آسیایى و آفریقایى و امریکاى
لاتین در دام طراحى باندهاى قدرت بینالمللى افتاده است و طراح اینها
صهیونیست و سرمایهداران بینالمللى بودهاند. براى اینها آنچه مهم بوده،
کسب قدرت سیاسى است که بتوانند در کشورها و دولتهاى اروپایى و غیره نفوذ
کنند و قدرت سیاسى را در دست بگیرند و پول کسب کنند و این کمپانیها،
سرمایههاى عظیم، کارتلها و تراستها را به وجود آورند. هدف این بوده است؛
آن وقت اگر اقتضاء مىکرده است که اخلاق جنسى ملتها را خراب کنند، راحت
مىکردند؛ مصرف گرایى را در بین آنها ترویج کنند، بهراحتى این کار را
انجام مىدادند؛ بىاعتنایى به هویتهاى ملى و مبانىِ فرهنگى را در آنها
ترویج کنند، این کار را مىکردند. اینها، اهداف کلان آنها بوده است که
تصویر مىکردند. آن وقت همیشه لشگرى هم از امکانات فرهنگى و رسانهاى و
روزنامههاى فراوان و مسائل گوناگون تبلیغات در مشت اینها بوده است، که
اینها امروز یواش یواش دارد پخش مىشود و من پریروز در روزنامه - البته سه،
چهار ماه قبل از این، من مقالهاش را دیده بودم - گزارشى از تشکیلِ «ناتوى
فرهنگى» را خواندم. یعنى در مقابل پیمان ناتو که امریکاییها در اروپا به
عنوان مقابلهى با شوروى سابق یک مجموعهى مقتدر نظامى به وجود آوردند؛ اما
براى سرکوب هر صداى معارض با خودشان در منطقه خاور میانه و آسیا و غیره از
آن استفاده مىکردند، حالا یک ناتوى فرهنگى هم به وجود آوردهاند. این،
بسیار چیز خطرناکى است. البته حالا هم نیست؛ سالهاست که این اتفاق افتاده
است. مجموعهى زنجیرهى به هم پیوستهى رسانههاى گوناگون - که حالا
اینترنت هم داخلش شده است و ماهوارهها و تلویزیونها و رادیوها - در جهت
مشخصى حرکت مىکنند تا سررشتهى تحولات جوامع را به عهده بگیرند؛ حالا که
دیگر خیلى هم آسان و رو راست شده است.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى استان سمنان - 18/8/1385
14 – اینترنت ابزاری در خدمت اهداف سیاسی آمریکا جهت سلطه بر خاور میانه :
امروز
در منطقهى ما مسائل فراوانى وجود دارد. شاید بشود گفت امروز حساسترین
نقطهى دنیا منطقهى خاورمیانه است. امریکا در این منطقه اهدافى را براى
خود تعریف کرده است. هدف اساسى امریکا در چارچوب اهداف سلطهطلبانه و
امپراتورىخواهانهى امریکاست؛ این چیزى نیست که مقطعى انتخاب کرده باشند؛
نه، دنبال امپراتورى و تسلط بر همهى دنیا هستند. در چارچوب این اهداف،
مسألهى خاورمیانه، منطقهى حساس قرار مىگیرد. براى خاورمیانه و خلیج فارس
و شمال آفریقا برنامه دارند. البته این برنامه داشتن، معنایش این نیست که
خواهد شد؛ نه، برنامه هم دارند، تمهید هم کردهاند، مقدماتش را هم فراهم
مىکنند و نمىرسند؛ کما اینکه نرسیدهاند. در فلسطین نرسیدند، در عراق
نرسیدند؛ لیکن براى اینجاها و کشورهاى دیگر برنامه دارند. براى عراق
برنامه داشتند. هدف امریکا در این منطقه این است که در این کشورها
دولتهایى سر کار بیایند که کاملاً دستنشانده و مطیع امریکا باشند و
دردسرى براى امریکا نداشته باشند. دولتهاى امروزِ خاورمیانه اینطور
نیستند. البته خیلى از آنها مطیع هستند، اما دردسر دارند. اگر طبق نسخهى
امریکایى بخواهند دردسر نداشته باشند، راهش این است که یک ظاهر دمکراسى در
آنجا وجود داشته باشد؛ تسلط امریکا باشد، حکومتهاى بظاهر منتخب مردم هم
سر کار باشند. حتّى حکومتهاى سلطنتىیى که امروز در خاورمیانه وجود دارد،
امریکا اینها را دوست نمىدارد؛ چون مىداند اینها براى او مایهى دردسر
است. دولتهاى اسلامى و عربى باید به این نکته توجه کنند. امریکا براى مصر
هم برنامه دارد؛ براى سعودى هم برنامه دارد؛ براى اردن هم برنامه دارد؛
براى کشورهاى خلیج فارس هم برنامه دارد. برنامهى او فقط براى لبنان و
سوریه و عراق نیست که دیگر کشورهاى عربى بنشینند تماشا کنند که امریکا به
خیال خود حساب سوریه و لبنان را برسد؛ بعد نوبت آنهاست. البته بین خواست
امریکا و واقعیت خیلى فاصله است. گروهى که امروز در امریکا سر کارند، مثل
آدمهاى مست تصمیم مىگیرند؛ اصلاً نمىفهمند چه کار مىکنند؛ اینها از
خیلى واقعیات عالم فاصله دارند و دورند. خود تحلیلگران زبده و برجستهى
سیاسى امریکا هم امروز همین حرفها را مىزنند و مىنویسند. سایتهاى
اینترنتى و مطبوعاتشان از این حرفها پُر است ؛ مىگویند اینها دارند
امریکا را به نقطهى اضمحلال و سقوط مىکشانند. واقع قضیه هم همین است.
وجود اینها براى امریکا احتمالاً انتقام خدایى است؛ لیکن به هر حال این
برنامه را دارند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار کارگزاران نظام – 8/8/1384
15 – اینترنت ابزرای جهت ارتباط با عناصر خود فروخته ی سیاسی :
امریکاییها
نگاه مىکنند، مىبینند که این جا هیچ جاى پایى ندارند؛ حتى یک سفارتخانه
ناقابل؛ حتّى یک دفتر حافظ منافع! امروز حتّى یک مأمور امریکایى در این
کشور شاغل نیست. دفتر حافظ منافعشان در اختیار سوئیسیهاست. امریکاییها این
جا جایى ندارند. تلاشى هم کردهاند؛ مدّتى هم هست که فشار مىآورند؛ اما
مسؤولان ما از این طرف مقاومت کردهاند و اجازه ندادهاند. مىگویند باید
کسانى به عنوان دفتر حافظ منافع بیایند و در تهران مستقر شوند. آنها در
واقع مىخواهند براى ارتباط با عناصر خودفروخته، یک سایت اطّلاعاتى - سیاسى
در وسط تهران درست کنند؛ این مقصود آنهاست! امروز یکى از علل عصبانیتشان،
آن وضعى است که قبل از انقلاب در این جا داشتهاند. در آن چنان شرایطى،
دانشجویان از آمدن معاون رئیس جمهور وقت امریکا به ایران خشمگین شدند و
خشمگینى خودشان را آنگونه نشان دادند که روز شانزده آذر شکل گرفت. الان هم
از آن واقعه تقریباً چهل سال مىگذرد، اما هنوز شانزده آذر هست.
بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار از دانشگاه صنعتى شریف - 1/9/1378
توضیح :
آنچه
که واضح می نماید اینست که دشمن ، برای تخریب جوامع اسلامی ، برنامه ریزی
دارد . چراکه با رشد روحیه استقلال طلبی و ترویج رشادت توسط شرع مقدس اسلام
، جوامع بشری ، از سلطه ی قدرت ها و مستکبرین خارج خواهند شد . به همین
خاطر اسلام ، هدف مستقیم قدرت ها خواهد بود . برای اینکار از راه های
مختلفی استفاده می شود اما اساسی ترین راه ، برای از بین بردن اسلام ، هدف
قرار دادن روحیه ی ایمانی و اراده ی جوانان یک ملت .
آنچه مسلم می
نماید و ایضا بسیار مهم بوده و از نکته های اساسی است ؛ اینست که در طول
تاریخ با گذشت زمان ، شیوه های اصلیِ فاسد کردن و یا آبادانی ، عوض نمی شود
. اگرچه با گذشت زمان و تغییرات وضعیت جوامع ، ممکن است اشکال مبارزه ی
فرهنگی تغییر پیدا کند اما این شکل ، یک باطن اصلی دارد و آن هم هدف قرار
دادن روحیه ی ایمانی و اراده ی قوی جوانان یک ملت است و در جوامع اسلامی ،
نمود این هجمه ، در تضعیف رابطه ی جوان با دین و نظام دینی بروز خواهد داشت
.
این یک اصل است که دشمن اگر بخواهد در جامعه ی دینی به هدف خود برسد
باید رابطه ی بین اقشار جامعه و جوانان را با دین و نظام دینی تضعیف نماید
. به همین خاطر ، از راه های مختلفی وارد می شود تا این تضعیف صورت بگیرد
که اگر این امر حاصل شود ، نظام دینی ای که با اتکاء به مردم ، حیات دارد ،
به یک نظام مرده تبدیل خواهد شد و این نظام بی روح ، به راحتی قابل حذف
خواهد بود و وقتی این نظام حذف شود ، دشمن به هدف خود رسیده است .
تامل
در فرمایشات مقام معظم رهبری ، به عنوان سکاندار ولایت فقیه ، نقاط کور
ذهنی کسانی را که بدون دید و نگرش خاص ، با این تکنولوژی سروکار دارند ؛
روشن می نماید .
برای رسیدن به این هدف ، دشمن از تاکتیک های متعددی استفاده می نماید که اهم آنها از این قرار می باشد :
اما آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد ، اینست که این تکنولوژی که با هدف سلطه ی تجاری در کشورها و پس از آن کودتای فرهنگی و نیز کودتای نظامی طراحی شده است ، ابزاری خطرناک بوده که استفاده ی از آن مستلزم آگاهی از زباله های آن می باشد . به امید آنکه با بالابردن آگاهی های خود در این زمینه به دلیل رویارویی با یکی از عظیم ترین تکنولوژیهای روز دنیا ، از زوائد سمی آن بکاهیم و محیط اینترنت را ، محیطی امن و به دور از توطئه های دشمن ، محلی برای تبادل ایده های و آراء علمی قرار دهیم و از آن منبری بسازیم به قداست منابر علماء .
ان شاء الله
منبع : مداحی